טרום עידן הוואצאפ הביא לשיאו את הפרסום באמצעות שליחת SMS לרשימות תפוצה, דבר שהפך למטריד ביותר והוביל לחקיקה של חוק הספאם. מאז ועד היום עדיין שולחים הודעות שיווקיות במסרונים אך רוב מי שעושים זאת עומדים בתנאים שהציב החוק ואלו שעוברים על החוק צפויים לקנסות כספיים גבוהים.
אחת הדרכים הזולות ביותר להגיע לחשיפה של מוצר או שירות כלשהו היא שליחת מסרונים (SMS) לרשימת תפוצה. בגלל שימוש לרעה באפשרות הפרסום הזאת והפצה של כמויות אדירות של הודעות SMS לנמנעים שלא היו מעוניינים בכך, נחקק חוק הספאם המפורסם שהביא לשינוי של ממש בעניין זה.
על איזה סוגים של מסרים חל חוק הספאם?
החוק מתייחס להודעות שנשלחות באמצעות מסרון SMS, הודעה באי מייל או בפקס. גם חיוג שמסתיים בניתוק שמוביל לשיחה חוזרת בה יושמע מסר פרסומי היא ספאם וגם פרסומים ברשתות חברתיות דוגמת פייסבוק, במידה והן מתאימות להגדרות התנאים בחוק.
מה המגבלות לשליחת מסרונים בהתאם לחוק הספאם?
חוק הספאם מתייחס לשליחת SMS שהוא "דבר פרסומת" על פי החוק: מסר המופץ האופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת". כלומר כל דבר שאיננו פרסומי או במטרה לעודד עסקת סחר כלשהי לא ייחשב תחת חוק הספאם.
דוגמא למסרון שנכנס תחת הגדרת ספאם: פניה של חברה בהצעה ללקוח לרכוש מוצרים שלה בהנחה.
אפשרות נוספת היא משלוח ברכה של חג שמח לאותו הלקוח עם הצעה לנצל את החג לביקור באתר ולגלות מבצעים מיוחדים לחג.
דוגמא למסרון שלא ייחשב ספאם: הודעה של אותה חברה בברכת חג שמח ללקוח שלה מבלי להציע לו הנחה, הטבה או ביצוע רכישה כלשהי בנוסף לכך.
מה התנאים שכן מאפשרים שימוש בהודעות שכאלו?
כלל הבסיס של שליחת SMS לרשימת תפוצה הוא שמי שרשומים בה נתנו את הסכמתם לקבל את ההודעות הללו. החוק מאפשר גם שליחת SMS לעסקים שהסבירו ללקוח שביצע אצלם רכישה שהם מוסיפים אותו לרשימה שלהם במסגרת ניהול מועדון לקוחות וכדומה והוא נתן לכך את הסכמתו.
התנאים לשליחת SMS במקרים כאלו חייב להיות במתן אפשרות ללקוח לבטל את הסכמתו לקבל הודעות שכאלו בהמשך וגם שתוכן ההודעה שיקבל יהיה בעל קשר ישיר למהות החנות או לעסקה שביצע. כלומר אם בוצעה רכישה בחנות נעליים אז ההודעות שיקבל יהיו סביב שיווק נעליים ולא כרטיסי טיסה וכדומה.
איך מסר פרסומי צריך להיות מוצג?
דבר פרסומת חייב להיות מוצג למקבל ההודעה בצורה שמפורטת על פי הוראות החוק:
- המילה "פרסומת" תופיע בהתחלה בצורה ברורה.
- יוצגו שם המפרסם, הכתובת שלו ואמצעי יצירת קשר.
- אפשרות של בקשה לביטול קבלת דבר פרסומת בעתיד ו/או הסרה מרשימת תפוצה.
הסרה של נמען מרשימת תפוצה צריכה להיות באופן כזה שהוא קל למשלוח אל המפרסם וההסרה חייבת להיות מהירה ובאופן מידי.
מהי הענישה על משלוח הודעות ספאם?
לעתים שליחה של חבילות SMS לעסקים עלולה לעלות ביוקר. החוק מאפשר תביעה של עד 1000 ₪ לכל הודעת ספאם שהתקבלה וגם תביעות ייצוגיות על משלוח הודעות ספאם. כלומר אם עסק שלח הודעות ספאם רבות לנמנעים שלא אישרו זאת, הוא חשוף לתביעות של עשרות או מאות אלפי שח.