תביעות פיצוי על אובר בוקינג בטיסה הפכו לנפוצות ביותר בחודשים האחרונים, בעיקר אחרי הקיץ האחרון שהיה עמוס במיוחד בשדות התעופה, והוביל לכך שחברות תעופה רבות נאלצו לבטל טיסות, להקדים או לאחר בטיסות אחרות, ואף להתמודד עם רישום יתר של נוסעים בכמות חריגה ביחס לעבר. חוק שירותי תעופה עומד לצד הצרכנים בעניין זה ומאפשר לתבוע פיצוי גם על אובר בוקינג.
אחד הסודות השמורים של חברות תעופה בכל רחבי העולם נחשף בחודשים האחרונים. מדובר על תופעות של אובר בוקינג (רישום יתר לטיסה) שהוא בהיקפים הרבה יותר גדולים ממה שאדם, שאיננו בענף התעופה, אי פעם תיאר לעצמו.
מתברר שחברות תעופה רבות ברחבי העולם, סדירות בדרך כלל, רושמות לטיסה שלהם 15-30% יותר נוסעים מקיבולת המושבים שיש במטוס המיועד לטיסה. זה נשמע המון במחשבה ראשונה, אבל הנתונים הללו נשענים על ניסיון קודם, סטטיסטיקות וחישובים כלכליים של אותן החברות.
כל חברה יודעת מה שיעור הנוסעים שסביר ולא יגיעו לטיסה מסוימת שלה ואלו נאמדים במקרים רבים בשיעור של 10-25% מקיבולת הטיסה. הסיבות לכך מגוונות וכוללות מקרים של מחלה פתאומית, אירוע משפחתי לא מתוכנן, פעילות עסקית שמונעת את הטיסה ועוד סיבות למכביר.
חברות התעופה לוקחות בחשבון שאחת לכמה טיסות יתכן שיהיה אובר בוקינג ויאלצו להעביר נוסע כלשהו לטיסה אחרת תמורת פיצוי כלשהו. הדבר משתלם להן מבחינה כלכלית הרבה יותר מאשר להפעיל את הטיסה עם חוסר של 20-30% בתפוסת המושבים.
מה מיוחד בקיץ של שנת 2022?
לקיץ 2022 החברות הללו לא הגיעו מוכנות. היקפי ההזמנות של טיסות בינלאומיות שברו שיאים ושדות התעופה קרסו תחת העומס. כולם הרגישו איך מגפת הקורונה הולכת ונעלמת והרגישו שהגיע הזמן לצאת לחופשה שחיכו לה לפחות שנתיים.
הסיטואציה של שדות תעופה מלאים מעבר לקיבולת שלהם הובילה לכך התרחשו איחורים בטיסה או שטיסות רבות בוטלו לחלוטין והחברות נאלצו להתמודד עם תביעות של נוסעים על ביטול טיסה. אבל זאת הייתה רק ההתחלה, גם תביעות של רישום יתר החלו להיערם אצל כל חברות התעופה. אנשים שנרשמו לטיסות פשוט החליטו להגיע לטיסה.
היקף ביטולי ההגעה לטיסות ירד משמעותית ולכן נוצרו מקרים רבים של רישום יתר והיו מקרים של טיסות שלמות אחת אחרי השנייה שלא היה בהם מקום לנוסעים שרכשו כרטיסים. חשוב לציין כי במסגרת חוק שירותי תעופה, פיצוי על אובר בוקינג בדרך כלל שונה מעט מזה של פיצוי על ביטול טיסה. כאשר יש אובר בוקינג חברת התעופה מנסה להגיע עם הלקוח לפיצוי מוסכם כלשהו שימנע תביעה שלה. לרוב מציעים לו לטוס בטיסה הבאה במחלקה משודרגת, לקבל במתנה כמות מכובדת של נקודות זכות בחשבון הנוסע המתמיד שלו או פשוט לעלות לטיסה הבאה בחצי המחיר וכן הלאה.
המאמר נכתב בשיתוף עם Flight Refund אשר מייצגים את הנוסעים מול חברת התעופה על בסיס הצלחה. הייצוג המשפטי של Flight Refund מוענק על בסיס הצלחה, כך שרק אם מקבלים פיצוי כספי מחברת התעופה משלמים עמלה קבועה מהפיצוי שמתקבל על ידי הנוסעים.