שנים ארוכות סבלו סופרים מתחילים רבים בישראל בציפייה מורטת עצבים להחלטת הוצאות לאור אם יסכימו להוציא לאור ולהדפיס את הספר שלהם או לא. לעתים ההמתנה ארכה חודשים ארוכים, עד שהעורך הראשי של אותה הוצאה לאור התפנה לקרוא את הספר שנשלח אליו ולקבל החלטה לחיים או למוות מבחינת הסופר. היום המצב שונה לחלוטין והיוצרות התהפכו. יש לכך כמה סיבות.
חודשים ארוכים יושבים וכותבים את הספר. עורכים, מתקנים, משנים ומעבירים לחוות דעת של בני הזוג או חברים קרובים. רק לאחר מכן פונים להוצאה לאור ומבקשים שתבחן את הוצאת הספר לאור על ידה. העורך הראשי של ההוצאה עמוס בפניות דומות ולעתים מחכים חודשים ארוכים נוספים כדי לקבל תשובה… שלילית.
תשובה שלילית איננה אומרת שהספר לא טוב, גם אם מבחינת הסופר זו התחושה, אלא שההוצאה לאור מעדיפה שלא להשקיע כספים רבים בפרויקט שכולו סביב הספר הזה, דבר שמכיל בתוכו הדפסת ספרים בכמות של 1000 יחידות או יותר (מינימום בדפוס אופסט של הוצאות לאור), פרסום ויחסי ציבור בעיתונים ומקומונים וכמובן שיווק והפצה לחנויות הספרים המונופוליסטיות בישראל, עם תנאי תשלום של שוטף עד אין קץ על מכירת הספרים.
היום המצב שונה, הכול יותר נגיש, זול ואפשרי מבחינת הסופרים וההוצאות לאור נכחדות אם מתמקדות רק בפרויקטים של סופרים מנוסים וידועים עם "מכירה מובטחת" של הספרים שלהם.
מה השתנה בענף ההוצאה לאור?
השינוי הגדול מגיע כמובן בזכות הקידמה הטכנולוגית והפתרונות שיש היום בדפוס ובאינטרנט עבור סופרים מתחילים וותיקים כאחד.
מכונות דפוס דיגיטלי מאפשרות הדפסת ספרים בכמויות קטנות לפי הצרכים של הסופר ומבלי להיכנס להרפתקה כלכלית גדולה מדי. כל הספר מועבר בקובץ למכונת הדפוס וההדפסה יוצאת לדרך. בתוך שעות בודדות מקבלים ספר מוכן עם כריכה בדיוק כמו שהוא בקובץ הדיגיטלי. פשוט, קל וזול יחסית.
למעשה אפשרי היום להדפיס לא רק בכמויות קטנות אלא גם להזמין הדפסת ספרים בודדים אם אין מטרה להפיץ אותם ברבים ולהתמקד רק בחוג המשפחה או החברים הקרובים וכן הלאה. יש מי שמדפיסים בצורה שכזאת את המתכונים של אימא, הזיכרונות של סבא או ספר ילדים שהמציאו לילדים שלהם לקריאה לפני השינה וכן הלאה. הדפסת ספרים בזול ביחידות בודדות היא חלק משמעותי משינוי כללי המשחק בענף.
בנוסף לכך יש את רשת האינטרנט שמאפשרת לסופרים למצוא מימון לספר העתידי שלהם מראש באמצעות אתרים של גיוס המונים ולאחר מכן לפרסם את הספר שלהם בחינם או בעלות קטנה יחסית ברשתות חברתיות דוגמת פייסבוק או אינסטגרם וכדומה.
הרשתות החברתיות מאפשרות גם פרסום ממוקד לקהל יעד ולכן סופר שכתב ספר על תרגילי כושר לנשים אחרי הריון, יכול לבחור נשים בגיל 25 עד 40, לאחר הריון, שמתעניינות בכושר או הרזייה והם קהל היעד המושלם לספר שלו. בוחרים את הקהל, מחליטים על תקציב והפרסום באוויר. עכשיו נותר רק להוביל את המתעניינות לאתר של הספר ולבצע מכירה און ליין ללא מתווכים בדרך. אפקטיבי וריווחי מאי פעם.